نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی


:: موضوعات مرتبط: اجتماعی-انتقادی -پیشنهادی , علمی-فرهنگی -هنری-ورزشی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 684
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 بهمن 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی


:: موضوعات مرتبط: اجتماعی-انتقادی -پیشنهادی , علمی-فرهنگی -هنری-ورزشی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 587
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 دی 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی
  1. گدا پروری در جامعه ایران سابقه طولانی دارد.اصولا ورای از اعتقادات مذهبی وتوصیه های دینی این معضل بحدی فراگیر شده که گاها ادمهای  ملیاردر هم  از مفت خوری ومفت بری بدشان نمی اید.مسولین ومعممین هم گاها این خصیصه را دارند.گویی ما بدنبال داشتن همه امکانات واسایش ورفاهیات با پرداخت هزینه ناچیز یا رایگان بصورت ذاتی در حرکتیم.هیچ دیدید که چنانچه در جایی غذای نذری یا دیگ غذایی روی بار باشد! چقد رتراکم برای تیمن وتبرک  بوجود می اید.البته هستند کسانیکه به جهت بیماری،کهولت،نداشتن سرمایه وعیالواری و.....نیازمند واقعی هستند اما اغلب اینگونه نیست.این شرایط با پیشرفت تکنولوژی آپدیت هم شده است. هجوم برای شارژ رایگان ،قرعه کشی فلان وبهمان و از این جمله اند. یکی از دوستان با اینکه سید بود میگفت:گرانترین چیزها یا تعارفند ویا مجانی ورایگان چرا که باید یا بالا تر از آن جبران کنی ویا تا ابد مدیون بمانی ویکی از اساتید دوره ارشد میگفت :ما حرف مفت میزنیم اما هرگز مفت حرف نمی زنیم وگفته اند:مفت کی گفت نه اینکه سنگ مفت گنجشک مفت یا به اعتقاد برخی دیگر:مفت باشد بگذار گرز باشد.....؟!!!!! یا عالی بحق علی


:: موضوعات مرتبط: اجتماعی-انتقادی -پیشنهادی , علمی-فرهنگی -هنری-ورزشی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 629
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 دی 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی


:: موضوعات مرتبط: اجتماعی-انتقادی -پیشنهادی , علمی-فرهنگی -هنری-ورزشی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 993
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 دی 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی

من عاشق وسرمستم      گو باشم وگر هستم

در دهر به یک جرعه          ساقی توبده دستم

من مشتعل عشقم          چون باد همی رستم

اخر ز رخ  عابد                سرخوش ولی خستم(خسته ام)---کز دیو ودد ملولم وانسانم ارزوست

بر  گیرتو خم را مرد               سرکش که من هستم

 



:: موضوعات مرتبط: اجتماعی-انتقادی -پیشنهادی , علمی-فرهنگی -هنری-ورزشی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 583
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 دی 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی

فصل انتخابات شد    موسم شکر آب شد

باز امده اند خیلی     از عاشق وهم لیلی

فریاد زنند هر دم    ما مشتعلیم هر دم

از جنس شمایانیم   همراه عزیزانیم

اصلاح طلب هستیم      ما اهل اصول هستیم

مستقل از این جمعیم  ما زاده هر دردیم

پایدار به میدانیم         چون فکر غریبانیم

اباد کنیم این شهر   اوازه شود در دهر 

ما بیل وکلنک اریم    ما توپ وتفنگ اریم

لابد همه میدانند    اینها همه  دانایند

چون راه گناباد را   چشم بسته میرانند

اری همه تان خوبید    در دل همه محبوبید

لیکن چه سازم من   یک رای  در این دامن

کاش اید ان روزی         رای  ها همه کیلویی

تا من بتوانم  هم         سر جمع دهم سرجمع

 تاچهار سال دگر  هم من    گندم کنم خرمن

حتما شما یان هم             با من شوید همدم

این وضع گناباد است    شاید که خرابات است   یا حق

 این را ودیعی گفت        حتما گلی بشکفت؟!!!!!

 

 



:: موضوعات مرتبط: اجتماعی-انتقادی -پیشنهادی , علمی-فرهنگی -هنری-ورزشی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 650
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 16 دی 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی


نعناع فلفلی با نام علمی Mentha piperita L و با نام عمومی Peppermint یک گیاه علفی چند ساله است که در رده بندی گیاهی از تیره Lamiaceae راسته Lamialse و رده Rosidae می باشد برگهای آن بیضوی ، متقابل ، نوک تیز ، دندانه دار کمی پوشیده از کرک به درازای ۷-۴ سانتی متر و به عرض ۳-۲ سانتی متر است گل ها کامل ، نامنظم ، اکثراً دوجنس یا هر مافرودیت و مجتمع به صورت گروهی در روی ساقه و در انتهای ساقه ظاهر می شوند گلها در ماههای مرداد و شهریور ظاهر می شوند . رنگ آنها گلی روشن یا کم و بیش ارغوانی مایل به بنفش می باشد و به تعداد زیاد نیز در مجاورت یکدیگر به نحوی مجتمع می شوند که مجموعاً در قسمت انتهای ساقه ها ، به صورت سنبله هایی با شکل ظاهری ، بیضوی و نوک تیز جلوه می کند . برخی از شاخه های این گیاه عقیم و آری از گل باقی می ماند . عمر گلها بسیار کوتاه و مدت کمی پس از تشکیل از گیاه جدا می شود ، میوه کپسول ، کوچک و به رنگ قرمز تیره است . از جمله ویژگی های تشریحی نعناع فلفلی ، کرک های ترشحی اسانس در آنها دارای پایه یک یا چند سلولی منتهی به یک برجستگی ۴ تا ۸ سلولی و حتی بیشتر است . اسانس ترشح شده نیز معمولاً خارج از جدار سلولزی ، در زیر کوتیکول جمع می گردد و این خود باعث می شود که بشره در همان ناحیه کمی متورم جلوه نماید . اسانس گیاه نعناع فلفلی در ابتدای رویش گیاه در غده های پیکررویشی گیاه ساخته و ذخیره می شود . تعداد کل غده از حدود ۱۰۰ غده برای برگهای به طول ۲ میلی متر تا حدود ۷۵۰۰ غده برای برگ های ۲۵ میلیمتری نعناع فلفلی متغیر است . برگ ها ۲ تا ۷/۲ درصد و گلها ۴ تا ۶ درصد اسانس دارند . ساقه ها معمولاً فاقد اسانس می باشند . به طور متوسط مقداراسانس در اندام های هوایی گیاه ۱ تا ۵/۱ درصد گزارش شده است .
خاستگاه و پراکنش نعناع فلفلی
گیاهان تیره نعناع طوری در کره زمین پراکنده شده اند که در اغلب نواحی یافت می شوند ، ولی بیشینه انتشار آنها در منطقه مدیترانه است . امروزه در کشورهای مختلف جهان ، متجاوز از یک هزار تن اسانس در سال ، از این گیاهان تهیه می شود و این خود درجه اهمیت و توسعه کشت آنها را در نقاط مختلف کره زمین نشان می دهد . اسانس مانت کشور انگلستان که به اسانس میچام موسوم است ، بهترین نوع آن به حساب می آید . در مورد منشاء این گیاه اختلاف نظرهایی وجود دارد . عده ای از گیاه شناسان آسیا را منشاء نعناع می دانند . در حالیکه عده ای دیگر از محققان منشاء آن را انگلیس دانسته و معتقدند که این گیاه در قرن هفدهم ، در انگلیس به وجود آمده است .
ویژگیهای فیزیکی و شیمیایی اسانس نعناع فلفلی
اسانس نعناع این گونه (M.piperita ) از سرشاخه های گلدار آن توسط تقطیر با آب یا بخار آب استخراج می گردد . در حالت تازه بی رنگ است و طعم تندی دارد ، ولی به مرور زمان رنگ زرد مایل به سبز پیدا می کند و طعم آن در صورت رقیق شدن مطبوع می گردد . در آب به مقدار بسیار کم حل می شود به طوریکه آن را معطر می سازد . وزن مخصوص ( دانسیته ) آن در دمای ۲۰ درجه سانتیگراد نسبت به آب ۲۰ درجه سانتیگراد از ۹۰۳/. تا ۹۱۲/. گرم بر سانتی متر مکعب تغییر می کند . برای تهیه اسانس معمولاً گیاه دو ساله که حاوی اسانس بیشتری است مورد استفاده قرار می دهند . از جمله ترکیبات موجود در اسانس نعناع فلفلی می توان : منتول ، سینئول ، اوسمین ، کاریوفیلن ، پیپرتون ، ایزومنتول ، فیتول ، توکرفولها ، بتائین ، تانن و کارون و... اشاره نمود . به اسانس نعناع به طور تقلبی اسانس های مختلفی مانند اسانس چوب سدر ، اسانس هاس کم ارزش دیگر ، تربانتین الکیزه ، روغن های چرب و غیره افزوده می گردد .
استفاده های دارویی
در حال حاضر در ایران از اسانس نعناع گونه piperita همراه دیگر گونه های گیاهی در ساخت داروهای گیاهی زیر که در کشور ایران به ثبت رسیده است ، استفاده می شود . برای مثال قرص مکیدنی آلتادین (موارد مصرف : التهاب های مخاط گلو و دهان ) ، قرص های روکش دار آلیکوم ( موارد مصرف : پایین آورنده فشار و چربی خون ، ضد تصلب شرایین ، ضد نفخ ، اشتها آور ) ، گرانول پلانتاژل (موارد مصرف : اسهالهای ساده ) ، قرص درگلیس ( موارد مصرف : درمان زخم معده و زخم اثنی عشر ، گاستریت و نفخ معده ) ، پودر کارامین ( موارد مصرف : اختلالهای هضم همراه نفخ ) ، شربت کاراوی میکسچر( موارد مصرف : دل درد نوزادان و اختلالات گوارشی در کودکان ) ، قرص مکیدنی ماسومنت ( موارد مصرف : التهاب گلو در سرماخوردگیها و سرفه ) ، قرص جویدنی مانت ( موارد مصرف : اسپاسمهای دستگاه گوارش ، نفخ معده و به عنوان خوشبو کننده دهان ) ، ژل منتاژل ( موارد مصرف : قارچ کچلی لای انگشتان پا و کشاله ران ، ضد خارش و سوزش ، گزیدگیها و سوختگیهای سطحی ).
استفاده های غذایی
اسانس نعناع در صنایع غذایی ، بهداشتی و آرایشی ، شیرینی پزی ، نوشابه سازی و تولید ادویه مورد استفاده قرار می گیرد . نعناع فلفلی به دلیل خواص چاشنی و بادشکنی آن با دیگر گیاهانی که برای تولید چای استفاده می شوند در ارتباط است . از اسانس نعناع فلفلی برای تهیه آب های معطر یا محلول های الکلی نیز استفاده می شود . در اهواز کنار بسته های خرما شاخه ای از نعناع قرار می دهند که از کرم زدگی آن جلوگیری نماید . اسانس نعناع را در شیرینی پزی جهت ساخت و تهیه قرص نعناع به کار می برند که بسیار مطبوع و در عین حال ضد کرم روده است .

 



:: موضوعات مرتبط: علمی-فرهنگی -هنری-ورزشی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 690
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 دی 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی


:: موضوعات مرتبط: محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 658
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 دی 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی


:: موضوعات مرتبط: اجتماعی-انتقادی -پیشنهادی , علمی-فرهنگی -هنری-ورزشی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 648
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 دی 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی


:: موضوعات مرتبط: اجتماعی-انتقادی -پیشنهادی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 849
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 3 دی 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی

شب یلدای امسال دقیقا چند ساعت و چند دقیقه است؟

جزئیات نجومی طولانی‌ترین شب سال

ایرانی‌ها از قدیم تسلطی خاص به علم نجوم داشته‌اند که شب یلدا برایشان شبی خاص و ویژه بوده است. اما طولانی‌ترین شب امسال دقیقا چقدر خواهد بود که ایرانی‌ها آن برای لحظاتی بیشتر در کنار هم بودن جشن می‌گیرند؟

۱۳۹۴ يکشنبه ۲۹ آذر ساعت 08:27

خبرگزاری پانا+

‏کوتاه و بلند شدن شب‌های سال یکی از اتفاقاتی است که انسان هر روز با آن مواجه می شود و اهمیت مهمی در زندگی روزمره مردم داشته و دارد. همین مسئله سبب شده نحوه زندگی در کشورهایی که طول شب و ‏روز آنها تنها چندساعت است با کشورهایی که تقریباً طول و شب روز آنها با هم برابر است، تفاوت آشکاری داشته باشد.‏

ایرانی‌ها اما از بسیار قدیم با احاطه به علم نجوم از این تغییر مطلع بوده‌اند و شب یلدا را با سنت‌های ویژه ای در نظر گرفته‌اند. این در حالی است كه شب یلدا گاهی فقط یك دقیقه یا حتی كمتر با شب‌های قبل و بعد خود تفاوت دارد. با پشت سر گذاشتن اول مهر که برابری شب و روز در کل کره زمین اتفاق می افتد، به مرور در نیمکره شمالی به طول شب ها اضافه و از طول روزها کاسته می شود و در نهایت در شب اول زمستان طولانی ترین شب سال یا همان یلدا اتفاق می‌افتد.

شامگاه روز دوشنبه 30 آذر 1394، لحظه غروب خورشید ساعت 16:55 دقیقه و طلوع خورشید در بامداد سه شنبه اول دی ماه، ساعت 7:12 دقیقه خواهد بود که با این حساب طولانی ترین شب سال با مدت زمان 14 ساعت 17 دقیقه رقم می خورد.

روز سه شنبه ساعت 8:18 دقیقه خورشید به نقطه انقلاب زمستانی می رسد و در پایان طولانی ترین شب سال، روز اول دی ماه کوتاه ترین روز سال در نیمکره شمالی خواهد یود. شب یلدا یا شب چله از لحاظ نجومی اول زمستان و برابر با انقلاب زمستانی است. خورشید در حرکت سالیانه خود در اول زمستان در جنوبی ترین نقطه شرق طلوع کرده و در جنوبی ترین نقطه غرب غروب می کند و با کم شدن زاویه حرکتی خورشید در آسمان در این زمان ما شاهد بلندترین شب سال و کوتاه ترین روز سال هستیم چرا که مدار حرکت زمین با دایره البروج 23/5 درجه اختلاف دارد و در نقطه انقلاب زمستانی زمین به پایین ترین حد خود و بیشترین اختلاف با مدار دایره البروج می رسد که23/5 - درجه است. ولی از انقلاب زمستانی و یا شب چله به بعد خورشید از جنوبی ترین نقطه شرق و غرب فاصله گرفته و کم کم به نقطه شرق و غرب نزدیک شده تا به اعتدال بهاری برسد.

ایرانیان باستان به این تقسیمات زمان و تفاوت طول شبانه روز و به صورت طبیعی زوایای بین مدارات اشراف کامل داشته‌اند و آن را در محاسبات خود لحاظ می کردند. فراموش نکنید که یلدا واژه ای سریانی به معنای تولد است که به زایش مهر تابان پس از شبی طولانی اشاره دارد.
منبع:خبرآنلاین



:: موضوعات مرتبط: علمی-فرهنگی -هنری-ورزشی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 690
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی


:: موضوعات مرتبط: اجتماعی-انتقادی -پیشنهادی , علمی-فرهنگی -هنری-ورزشی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 783
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی

شب چله  یا همان یلدا بلند ترین شب سال است .دیدید چشم بسته غیب گفتم.حالا این یلدا کی بوده  وچله چیست بماند.اما قدیم که واقعا زمستانها زمستان بوده وسوز وسرما وبرف وباران فراوان.مردم این شب را با چراغونی ودور هم نشینی  پاس میداشتند. در این شب اغلب کوچکترها واس ونواس در منزل پدر بزرگها ویا بزرگ فامیل جمع میشوند.در گناباد مرسوم است که این شب کف میزنند.کف با استفاده از جوشانده  ریشه گیاه شیرین بیان (بیخ) ساخته میشود.کله فریاد وچوب بازی هم در این شب مرسوم بوده است که امروزه اهنگهای جاز وماز وپاپ وکلاسیک وغیره جایش را گرفته است.این شب اغاز فصل سرما یا همان چله بزرگ است.مرسوم است که در این شب برای تازه عروسها هم هدیه میخرند وبهمراه گل وشیرینی ومیو ه کادو میبرند.بهر حال  شب خوبی است  شاد باشید  وعمرتان یلدایی زمستانتان پر از رونق و شکوفایی

شب یَلدا یا شب چلّه[۱]یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است.[۲] در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم‌کرهٔ شمالی، که مصادف با انقلاب زمستانی است، گرامی داشته می‌شود.

یلدا به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) گفته می‌شود. خانواده‌های ایرانی در شب یلدا، معمولاً شامی فاخر و همچنین انواع میوه‌ها و رایج‌تر از همه هندوانه را مهیا و دور هم صرف می‌کنند. پس از صرف تناولات، قصه‌گویی پیرترها برای دیگر اعضای فامیل و همچنین فال‌گیری با دیوان حافظ رایج است. به شب یَلدا (چله)، «شو اول قاره» (قاهاره) می‌گویند.

جشن‌های ایرانی به جشن‌هایی ملی و مردمی گفته می‌شود که دارای ریشه تاریخی ایرانی هستند و از دوران باستان تا به امروز رسیده‌اند. برخی از این جشن‌ها کم‌وبیش زنده هستند.

جشن‌های زنده به جشن‌هایی اطلاق می‌شود که بنا به سنت تاریخی در میان مردم رایج است (مانند جشن نوروز). جشن‌های فراموش‌شده به جشن‌هایی اطلاق می‌شود که بنا به سنت تاریخی برگزار نمی‌شوند (مانند جشن بهاربد)، اما ممکن است کوشش‌هایی برای احیای آنها برخی از آنها رواج داشته باشد (مانند جشن اسفندگان).

جشن‌های حکومتی (مثل جشن سالگرد انقلاب) و جشن‌های دینی (مثل عید غدیر مسلمانان، سدره‌پوشی و شاه‌ورهرام زرتشتیان، و مولودی ارامنه) بنا به عرف نویسندگان و پژوهشگران جزو جشن‌های ایرانی به حساب نمی‌آیند. برگزار شدن یک جشن توسط پیروان ادیان و اقوام گوناگون دال بر انتساب آن جشن به آن دین یا قوم نیست. برای مثال برگزار شدن جشن نوروز توسط مسلمانان و زرتشتیان دلیل بر اسلامی بودن یا زرتشتی بودن آن جشن نیست.

شکل تاریخی برگزاری جشن‌ها (چنانکه در متون و منابع آمده است) با شکل فعلی و رایج برگزاری هر جشن، دو موضوع متفاوت است که همواره شبیه یکدیگر نیستند.



:: موضوعات مرتبط: اجتماعی-انتقادی -پیشنهادی , علمی-فرهنگی -هنری-ورزشی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 709
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی


:: موضوعات مرتبط: اجتماعی-انتقادی -پیشنهادی , علمی-فرهنگی -هنری-ورزشی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 681
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی


:: موضوعات مرتبط: اجتماعی-انتقادی -پیشنهادی , علمی-فرهنگی -هنری-ورزشی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 1239
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی


:: موضوعات مرتبط: اجتماعی-انتقادی -پیشنهادی , علمی-فرهنگی -هنری-ورزشی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 644
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی


:: موضوعات مرتبط: اجتماعی-انتقادی -پیشنهادی , علمی-فرهنگی -هنری-ورزشی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 750
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 7 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی

اصولا رفتارهای انسان با توجه به تغییرات فرهنگی وباورهای اجتماعی وتربیت خانوادگی وسطح معلومات وسن وسال تغییر میکند(چه جمله طولانی شد؟!)این  یعنی اینکه از همه انسانها ودر همه شرایط نمی توان انتظاریکسان داشت. عمده برخوردها وبازخوردهای نامتفاوت در شرایط مشابه ناشی از همین عوامل رفتاری ونحو تربیت واموزش های رفتاری که امروزه به آن روانشناسی میگویند!الی ماشالله هم دکتر ومتخصص وروانکاو وروانشناس از مراکز علمی وتجربی ومعتبر ونامعتبر در امده اند(همان فارغ التحصیل)وهر کدام در رشته ای بالینی وبالشتی وکودک وخانواده وخشم وهرچی متخصصند.نمی خواهم با نگاه نقادانه به این موضوع بپردازم که حتما برخی از انها کار بلدند وبرخی هم نابلد،اما به این موضوع کار نداریم.بیشتر تناقضات فکری وروانی از وقتی در جامعه ما رخنه کرده که زندگی از حالت کار وتلاش به رفاهیات ومفت خوری تمایل پیدا کرده ونظام طبقاتی وخانوادگی بهم خورده وجابجا شده است.بعبارت دیگر سلسله مراتب نظام خانواده وشان واحترامات این جامعه پایه وکوچک زیرورو شده واز طرفی اعتقادات معنوی،اخلاقی ودینی نیز کم رنگ شده است.جای دوری نمی روم .خودم را مثال میزنم همین سی سال پیش،صبح بعد از اذان صدای نماز وقران در گوش همه اهل منزل طنین انداز بود .شاید دهها بار پدر ومادر به نوبتی جمله را تکرار میکردند:پاشو نمازت را بخوان وبعد بخواب ....انقد سمج که بالاخره تسلیم حرفشان میشدی حتی اگر عذزی داشتی ؟1یک بار هم به مخلیمان نمیرسید که مثلا بگوییم :شما بمن چکار داری وهرکسی را در قبر جدایی میگذارن؟! وسایر موضوعات مشابه در کار ودر غذا خوردن وکمک کردن و......هرچه که فکرش را بکنید.حالا شما بیا به یک بچه دو ساله بگو:اون قندون بده ......مگه من نوکرتم مگه خودت دست نداری مگه چلاقی .....منظورم از مطلب اینه که هیچ چیز سر جای خودش نیست هیچکس غیر از خودشو قبول نداره حس های قشنگ کم رنگ شدن وبی اعتمادی  وحق خوری وخیانتها غوغا میکند اونوقت انتظار داریم روان پاکی داشته باشیم وسالم باشیم وقانع باشیم .مسلمان هم......



:: موضوعات مرتبط: اجتماعی-انتقادی -پیشنهادی , علمی-فرهنگی -هنری-ورزشی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 638
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی
ساقیا! برخیز و دَردِه جام را   خاک بر سر کن، غم ایام را
ساغر مِی بر کفم نِه تا ز بَر   برکشم این دَلق اَزرَق فام را
گر چه بدنامیست نزد عاقلان   ما نمی‌خواهیم ننگ و نام را
باده دردِه، چند از این باد غرور   خاک بر سر، نفس نافرجام را؟
دود آه سینه‌ی نالان من   سوخت این افسردگان خام را
محرم راز دل شِیدای خود   کس نمی‌بینم ز خاص و عام را
با دلآرامی مرا خاطر خوش است   کز دلم یک‌باره برد آرام را
ننگرد دیگر به سرو اندر چمن   هر که دید آن سرو سیم اندام را
صبر کن حافظ به سختی روز و شب   عاقبت روزی بیابی کام را


:: موضوعات مرتبط: اجتماعی-انتقادی -پیشنهادی , علمی-فرهنگی -هنری-ورزشی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 768
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 آبان 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی

میگن یکی از راههای جا انداختن  ومعرفی یک موضوع تبلیغاته.تا انجا که شنیدید  تبلیغات هزینه نیست  سرمایه گذاری است واینهمه مراکز تبلیغاتی وبازار یابی وغیره باز شده وکاسبی خوبی دارند.اما این ذهن مخاطبان ومردم وخصوصا کودکان چه گناهی کرده که باید یکسره در معرض هجو گویی ها وخزعبلات ودروغ پردازیهای مراکز تبلیغاتی دولتی وخصوصی باشد.دروغها وکالاهای بنجل وکتابها  رمالی وفال گیری وطبابت وهمسر یابی  وعشق بازی ولابد دوستی ورفاقت ونزدیکی و.......وهر محصولی که فکرش را بکنید در شبکه های مجازی وصدا وسیما وتلفن همراه وکوفت وزهر مار وگرام ووایبر ولاینو ولینک واز همه بدتر وفراگیر تر تلویزیون وهمراه که کارشان شده بازی با اعصاب نداشته مردم ونسل جوان ونوجوان ،در پای منبر امام حسن نشستی صحرای کربلا را در ذهن مجسم داری پیامک میای:انداز پایت رابگو تا بگویم چه کرمی برای صورتت خوبست؟؟؟؟!!!!!غرق در مقروضات مشغول رانندگی :دیابت نوع 60 را بهتر بشناسید عدد کوفت را بفرست سرطان در کمین توست. حالا تلویزیون ما  که پدر همه این مشکلات است:مجانی بورسیه میدهیم اگر میشناسید معرفی کنید؟!؟؟؟؟؟؟!!!!!الکی نیس که نسلهای گذشته هیچ نداشتند اما ارامش داشتند وما هر روز گوشت وپلو؟! میخوریم وهزار درد ومرض  داریم.تا بعد یا رب



:: موضوعات مرتبط: اجتماعی-انتقادی -پیشنهادی , علمی-فرهنگی -هنری-ورزشی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 608
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 آبان 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی


:: موضوعات مرتبط: اجتماعی-انتقادی -پیشنهادی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 1205
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 آبان 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی

گاهی با خودم فکر میکنم که نوشتن چه دردی را دوا میکند اینهمه مقاله کتاب روزنامه ومیلیونها منبع مکتوب  ومتقن ومحکم با سبک های مختلف  ودر دوران مختلف نوشته شده وبرخی از انها شاید یکبار هم مورد مطالعه واستفاده قرار نگرفته است.کتابهایی که مطالعه انها میتواند راه زندگی وسرنوشت انسانها را تغییر دهد اما گرد نسیان وزمان بر انها نشسته ودر پیچ وخم دغدغه های روزمره بشر هیچگاه مورد توجه قرار نگرفته است.حال این وبلاگها .سایتها ی با هویت یا بی هویت  چه سودی دارد که فرصتهای زیادی را برای انها از دست بدهیم به امید اینکه شاید مورد استفاده معدودی قرار گیرد.اشکال اینجاست که هر حرکت فرهنگی واجتماعی بسرعت رنگ مادی وپولی بخود میگیرد واز اهداف خود فاصله میگیرد.البته  گاها باعث اشاعه  فحشا وناهنجاریهای بسیاری هم میشود که این بدترین حالت است.اما بهر تقدیر به امید مفید بودن تا اخر مسیر باید حرکت کرداگر چه بزرگی میگوید:همه انسانها هدفهای خوب وعالی را میشناسند .اما هر کدام راههای مختلفی را امتحان میکنند ولاجرم همه به مقصد نهایی نمی رسند. اما نمیتوان از حرکت باز ایستاد حتی اگر بسوی سراب باشد.ولاجرم :دور است سر آب از این بادیه هشدار    تا غول بیابان نفریبد به سرابت

تابعد خوش باشی وبرقرار   در وبلاگم نظز بذار



:: موضوعات مرتبط: اجتماعی-انتقادی -پیشنهادی , علمی-فرهنگی -هنری-ورزشی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 607
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 آبان 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی


:: موضوعات مرتبط: اجتماعی-انتقادی -پیشنهادی , علمی-فرهنگی -هنری-ورزشی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 828
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 آبان 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی

یکی دو روز قبل رئیس جمهور  در سخنانی صریح به تفصیل منتقدان بی رحم وبی منطق را مورد نقد قرار داد وبدنبال ان رئیس قوه قضا وبسیاری دیگر به ان  سخنان واکنش نشان دادند وبرای اولین بار ما فهمیدیم که:((ئیس جمهور محترم دو سه عبارت را به کار بردند از جمله اینکه قوه قضاییه باید مأمن جامعه باشد و اگر نمک سالم باشد، هر چیزی اشکال داشته باشد می توان جلوی آن را گرفت اما اگر نمک فاسد شود کار بسیار سخت می شود، باید پرسید مقصود از این جملات شرطی چیست آن هم در حالی که این جملات در مورد قوه مجریه هم کاربرد دارد و می توان گفت اگر قوه مجریه فاسد شود، اگر دولت فاسد شود و اگر رئیس جمهور فاسد شود کار سخت می شود.))اینکه مسولین غذایی به فکر مردم هستند خیلی خوب است.اینکه نمک نباید فاسد باشد باز هم خوبست ،اینکه مسولین قوا به فکر مملکت هستندعالیست .اما اندکی صبر وتحمل هم چیز خوبی است.شما همان روزنامه های خاص را که همه جا زبانشان دراز است ببینید یکسره به دولت می تازند ودر راس انها صدا وسیما وبرنامه های خبری بی محتوایشان ودیگران اما این بنده خدا اقای روحانی صدایش در نیامد.انوقت چند تا روزنامه بی مشتری به نمایشگاه مطبوعات نمی رود صد بار در تلویزیون اعلام میکنند وتیتر خبر میگذارند وقس علی هذا.اخر مگر گرداندن مسائل اجرایی انهم در شرایط تحریم ورکود وحتی تورم کار کوچکی است.میخواستید مردم در زیر بار فشار اقتصادی کمرشان بشکند و افراد مورد نظر شما در قوه اجرایی(همان مجریه) حاکم باشندحالا که نشده یک کمی صبر کنید انشالله به مراد دلتان میرسید  البته اگر مردم بخواهند.یا علی ویا حکیم



:: موضوعات مرتبط: اجتماعی-انتقادی -پیشنهادی , علمی-فرهنگی -هنری-ورزشی , اقتصادی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 696
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 آبان 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی
آمار مرگ و میر ناشی ازگازگرفتگی در 10سال

 

به گزارش ایسنا، در سال 84، 907 مورد فوتی، در سال 85، 973 مورد فوتی، در سال 86، 1024 مورد فوتی، در سال 87، 789 مورد فوتی، در سال 88، 769 مورد فوتی،در سال 89، 497 مورد فوتی، در سال 90، 965 مورد فوتی،‌ در سال 91، 697 مورد فوتی، در سال 92، 828 مورد فوتی و در سال 93 نیز 626 مورد فوتی به دلیل مسمومیت با گاز منوکسید کربن در پزشکی قانونی به ثبت رسیده است.

همچنین علاوه بر افرادی که جان خود را از دست می‌دهند، گاز منوکسید کربن، قربانیان دیگری نیز دارد، کسانی که مسمومیت با این گاز را تجربه کردند دچار اختلالات جسمی و روانی موقت یا دائمی نیز می‌شوند، نواقص عصبی و روانی پیشرفته، فلج عضوی یا مغزی از دیگر پیامدهای گازگرفتگی است.

 

محدوده خطر مسمومیت با CO

 

در اطلاعاتی که کارگروه پیشگیری از مرگ‌های خاموش ناشی از گاز مونوکسید کربن، که در انجمن جامعه ایمن کشور تشکیل شده، در اختیار خبرنگار ایسنا قرار داده است، محدوده خطر و علائم مسمومیت با گاز سمی مونوکسید کربن با محاسبه غلظت و مدت زمان حضور در فضای آلوده به این گاز آورده شده است. در این جدول پیامدهای ناشی از گاز منوکسید کربن بر اساس میزان غلظت این گاز و مدت تماسش با افراد را نشان می‌دهد. گاز منوکسید کربن با غلظت 6400 پی پی‌ام می‌تواند ظرف مدت 20 دقیقه جان یک نفر را بگیرد و ظرف تنها یک تا 2 دقیقه باعث سردرد شدید و تشنج می‌شود.

 

محدوده خطر و علائم مسمومیت با CO

 

 

راه‌های مقابله با قاتل خاموش

سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران دراین‌باره به ایسنا می‌گوید: گاز منواکسیدکربن از سوختن ناقص تولید شده و مهمترین کانون نشت آن از دودکش‌های غیراصولی وسایل گرمایشی است، بنابراین شهروندان باید هنگام نصب دودکش توجه داشته باشند که انتهای کلیه دودکش‌ها باید حداقل یک متر از سطح بام و حداقل یک متر از دیوار جانبی بام فاصله داشته باشد و کلاهک آن به شکل H باشد. دودکش و اتصالات نیز باید از جنس مقاوم و بدون هیچ‌گونه منفذ و نشتی در سرتاسر آن باشد و بدیهی است که استفاده از لوله‌های آکاردئونی آلومینیومی در این زمینه توصیه نمی‌شود. ضمن اینکه شیب این لوله‌ها باید مثبت و رو به بالا باشد و ارتفاع عمومی آن نیز در بیرون حداقل سه برابر طول افقی آن باشد.قطر لوله‌های دودکش نیز باید مساوی یا بزرگتر از قطر لوله خروجی دستگاه گازسوز باشد.

 

ملکی با اشاره به آن دسته از شهروندان که برای افزایش دمای منزل خود از سیستم حرارت مرکزی یا همان شوفاژ استفاده می‌کنند نیز گفت: تنها در چنین شرایطی است که درزبندی و بستن منافذ به منظور جلوگیری از اتلاف حرارت بلا مانع است، در غیر این‌صورت اگر شهروندان از بخاری‌های گازسوز یا حتی پکیج نصب شده درون واحد برای تامین گرمای محیط خود استفاده می‌کنند باید حتما امکان تهویه از طریق در یا پنجره را در فضا ایجاد کرده و از درزبندی و بستن کامل منافذ خودداری کنند.

 

وی سردبودن لوله دودکش بخاری را علت خارج نشدن محصولات احتراق و گازهای سمی از داخل آن دانست و افزود: در این شرایط حتما باید شهروندان ضمن رفع نقص، به طور موقت نیز با باز کردن قسمتی از در یا پنجره تهویه مطبوع را در محیط ایجاد کنند تا مشکل رفع شود. همچنین باید توجه داشت که باید از به کار بردن وسایل گرمایشی بدون نصب دودکش یا دارای نقص در سیستم دودکش جدا خودداری شود.

 

ملکی با بیان اینکه در صورتی که آبگرمکن‌های دیواری به مدت طولانی روشن باشند می‌تواند سبب بروز گازگرفتگی در واحد مسکونی شود، گفت: بکارگیری آبگرمکن‌های دیواری در فضاهای بسته یا مکان‌های فاقد جریان هوا امری خطرناک است، هر وسیله گازسوز باید دارای یک دودکش مستقل و منتهی به فضای باز بیرون باشد و استفاده از یک دودکش برای چند وسیله نقلیه تحت هیچ شرایطی توصیه نمی‌شود. همچنین باید سرتاسر مسیر دودکش‌ها به منظور اطمینان از هدایت مناسب محصولات احتراق و گازهای سمی به فضای بیرون توسط شهروندان کنترل و از سالم بودن آن اطمینان حاصل شود.

 

وی با اشاره به رنگ استاندارد شعله بخاری نیز گفت: در صورتی که رنگ شعله بخاری آبی نباشد ممکن است این امر ناشی از نرسیدن هوای کافی به بخاری بوده و سبب تولید گاز منواکسید کربن شود. افرادی هم که از بخاری‌های گازی برای تامین گرمایش محل کار یا زندگی‌شان استفاده می‌کنند باید از قرار دادن لوله بخاری در ظرف آب جدا خودداری کنند.

 

به گزارش ایسنا، زمستان دیگری در راه است، امسال برخی از دستگاه‌ها از بروز پدیده ای به نام ال نینو نیز خبر داده‌اند که پیامد آن کاهش دمای هوا و افزایش بارش برف و باران در این فصل است. توجه به اصول ایمنی و رعایت نکاتی که احتمالا همه با آن آشنا هستند اما پشت گوش انداخته می‌شود سهم زیادی در کاهش آمار مرگ و میر ناشی از گازگرفتگی به دنبال خواهد شد.



:: موضوعات مرتبط: اجتماعی-انتقادی -پیشنهادی , علمی-فرهنگی -هنری-ورزشی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 710
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 آبان 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی


:: موضوعات مرتبط: اجتماعی-انتقادی -پیشنهادی , علمی-فرهنگی -هنری-ورزشی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 661
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 آبان 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی

مرفین(1) ارام بخشی است که درد های جسم را درمان میکند.اما همه دردها جسمی نیست.اغلب دردها والام جسمی منشا ذهنی وروحی روانی دارد.بیاد بیاورید ان داستان امید بخس مریضی که تصور میکرد که با ریزش اخرین برگ درخت باغچه همه چیز به پایان خواهد رسید وبا چسباندن وثابت کردن همان یک برگ مدتها این مریض در احتضار به حیاتش ادامه داد.بنابر این بهر دلیل وهر علت  وحتی بدون انها نباید سخت گرفت ونه برای اینکه دیگران خوششان بیاید بلکه برای دل خودتان.چه بخواهیم وچه نخواهیم شرایط همین است خوب یا بدش فرقی نمیکند..یادتان هست اجناس کوپنی که توزیع میشد وقتی به کیفیت انها ایراد داشتی پاسخ اغلب این بود که: همین است که هست میخوای بخواه میخوای نخواه  نمی دانم برخی از ضربالمثلها هم همین موضوع را القا میکنند مثلا :دستی که نمیشود برید باید بوسید یا خلایق هر چه لایق حالا برخی روانشناسان هم میگویند که اگر میخواهید در زندگی احساس رضایت داشته باشید مثبت بیاندیشید.حال البته بسیاری از صاحب نظران وتغییر دهندگان مسیر تاریخ اینگونه نبوده اند.اما بنظر میرسد برای ..........انانکه  دستشان بجایی نمیرسد این بهترین حالت باشد .

یا حکیم



:: موضوعات مرتبط: اجتماعی-انتقادی -پیشنهادی , علمی-فرهنگی -هنری-ورزشی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 676
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 آبان 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی


:: موضوعات مرتبط: اجتماعی-انتقادی -پیشنهادی , علمی-فرهنگی -هنری-ورزشی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 737
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 آبان 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی


:: موضوعات مرتبط: اجتماعی-انتقادی -پیشنهادی , علمی-فرهنگی -هنری-ورزشی , محلی-منطقه ای , 30 یا سی و30یا صد , ,
:: بازدید از این مطلب : 717
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 آبان 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی


:: موضوعات مرتبط: اجتماعی-انتقادی -پیشنهادی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 662
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 آبان 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی

با فرا رسیدن ماه محرم انواع واقسام ادما وتفکرات  وکشورهابدنبال صید منافع  وکسب شهرت ونمایش قدرت وخودنمایی و ایجادتفرقه ودو بهم زنی واشاعه افراطی گری وحتی بازیهای سیاسی وتبلیغاتی وارد میدان عزاداری امام مظلوم  امام شجاع ،امام شریف ، حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) میشوند.تا از این شرایط اماده  وبهر صورت مستعد بار خود را ببندند ومنافع خود را تامین کنند.به اختلافات ومنیتها وفرصت طلبیهای درون محلی ودرون کشوری کاری نداریم.انچه باید بیشتر به ان حساس باشیم مسائلی است که از ورای مرزها وسوی استعمار واستکبار برای تغییر اوضاع بنفع خودشان هدف گذاری شده ودنبال میشود.تبلیغات رسانه ای وبزرگنمایی اعتقادات دینی واشاعه افراطی گری وتفرقه اندازی  در دنیا زنگ خطری است که دنیای آیند شیعیان وحتی مسلمانان را تهدید میکند.

نمونه همین فرصت طلبی تبلیغاتی اشاعه قمه زنی وافراطی گری هایی از این دست است.مگر امام حسین (ع)چه نیازی به قمه دارد.اگر فکرت ،روش ومنش ورفتارت حسینی باشد چه نیازی به این خودنمایی هاست.چرا ما از داعشیان بی زاریم.اگر هیچ دینی نداشته باشی ایا حاضری هم نوع را مثل گوسفند سر ببری؟!هیتلر وصدام وحتی صهیونیستهای جنایتکار هم چنین کاری نکرده؟!چرا اسلام  وشیعه را بدست خودمان بد نام کنیم. چرا دینی که مظهر عطوفت ومهربانی است وستون ان اخلاقیات است قربانی رفتارهای غلط ما شود؟!وما همچنان وسیله  وملعبه دشمنانمان باشیم. اگر چه هر جماعتی بدنبال اهداف خویش است اما اگرحسینی هستید مانند حسین از منافع دنیایی  وتظاهر وریا ونامردی ونامردمی  وحق خوری بیزاری جوئید ولاغیر.......  یا کاشف الاسرار



:: موضوعات مرتبط: اجتماعی-انتقادی -پیشنهادی , علمی-فرهنگی -هنری-ورزشی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 737
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 مهر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی


:: موضوعات مرتبط: اجتماعی-انتقادی -پیشنهادی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 1304
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 مهر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی


:: موضوعات مرتبط: اجتماعی-انتقادی -پیشنهادی , علمی-فرهنگی -هنری-ورزشی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 727
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 مهر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی

خدایا نسیم نوازش کجاست ... کویرم ، سرآغاز بارش کجاست

بیا تا به لبخند عادت کنیم ... به این راز پیوند عادت کنیم

بیا ساده مثل چکاوک شویم ... بیا باز گردیم و کودک شویم



:: موضوعات مرتبط: اجتماعی-انتقادی -پیشنهادی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 600
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 مهر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی

نمی‌نویسم، چون می‌دانم هیچ گاه نوشته‌هایم را نمی‌خوانی، حرف نمی‌زنم، چون می‌دانم هیچ گاه حرف‌هایم را نمی‌فهمی، نگاهت نمی‌کنم، چون تو اصلا نگاهم را نمی‌بینی، صدایت نمی‌زنم، زیرا اشک‌های من برای تو بی‌فایده است، فقط می‌خندم، چون

خنده بر هر درد بی درمان دواست.



:: موضوعات مرتبط: اجتماعی-انتقادی -پیشنهادی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 567
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 مهر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی

با سلام
 مطالبه گری وانتقاد  بهر طریق قانونی  حق مسلم ماست.گاهی با خودم میگویم که ما شهرستانی ها چقدر بد بختیم که اندازه مردمان یک کوچه ، میلان،یا محله شهر بزرگ ارزش واعتبار نداریم.نمونه اش همین روشنایی معابر ،نمونه اش اسفالت خیابانها،پارک ها وسایل اسباب بازی کودکان .فضای مبلمان شهری ،ساخت یک کتابخانه،یک فضای ورزشی،یک طرح کشاورزی کلان، هزاران در هزار کمبود ها ومشکلات دیگر که با یک شهر گردی  یک روزه در پایتخت ومرکز استان براحتی فابل مشاهده ولمس است.حال مطالبه گری وپیگیری خواسته ها باید عمومی شود.
بد نیست به شما یک خاطره تلخ بگویم وآن اینکه: یک روز دختر شش ساله ام از من پرسید کدام پارک گناباد چرخ وفلک ؟!دارد مرا امروز به انجا ببری  ومن مبهوت این همه توسعه شهری شهرستانم مثل یک مجنون به او نگاه می کردم .این عین واقعیت موجود توسعه شهر ماست؟!یا ذوالجلال والکرام واتوب الیه



:: موضوعات مرتبط: اجتماعی-انتقادی -پیشنهادی , علمی-فرهنگی -هنری-ورزشی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 526
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 مهر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی


:: موضوعات مرتبط: اجتماعی-انتقادی -پیشنهادی , علمی-فرهنگی -هنری-ورزشی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 2787
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 23 مهر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی


:: موضوعات مرتبط: اجتماعی-انتقادی -پیشنهادی , علمی-فرهنگی -هنری-ورزشی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 760
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 مهر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی
دل می‌رود ز دستم، صاحب دلان، خدا را!   دردا که راز پنهان خواهد شد آشکارا
کشتی نشستگانیم، ای باد شُرطه، برخیز!   باشد که بازبینیم دیدار آشنا را
ده روزه مهر گردون، افسانه است و افسون   نیکی به جای یاران فرصت شمار یارا
در حلقه گل و مل، خوش خواند دوش بلبل   هاتَ الصبوح هبوا، یا ایها السکارا!
ای صاحب کرامت! شکرانه سلامت   روزی تفقدی کن، درویش بی‌نوا را
آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است:   «با دوستان مروت، با دشمنان مدارا»
در کوی نیک نامان ما را گذر ندادند   گر تو نمی‌پسندی تغییر ده قضا را
آن تلخ‌وَش که صوفی اُم الخبائِثَش خواند   اشهی لَنا و احلی، مِن قُبلة العُذارا
هنگام تنگدستی در عیش کوش و مستی   کاین کیمیای هستی، قارون کند گدا را
سرکش مشو که چون شمع از غیرتت بسوزد   دلبر که در کف او موم است سنگ خارا
آیینه سکندر جام می است بنگر   تا بر تو عرضه دارد احوال ملک دارا
ترکان پارسی‌گو بخشندگان عمرند   ساقی بده بشارت رندان پارسا را
حافظ به خود مپوشید این خرقه می‌آلود   ای شیخ پاکدامن، معذور دار ما را


:: موضوعات مرتبط: اجتماعی-انتقادی -پیشنهادی , علمی-فرهنگی -هنری-ورزشی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 646
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 مهر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی


:: موضوعات مرتبط: اجتماعی-انتقادی -پیشنهادی , علمی-فرهنگی -هنری-ورزشی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 804
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 مهر 1394 | نظرات ()