نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی

امروز دلم  با همگان  میان غم  تنها شد    هر لحظه بیاد تو  به بیکران دریا شد

موجی که  به سوی ساحل می اید    اکنون تلاطم  واشوب دل من تنها شد

چون از گذر روز وزمان ولحظه            فارغ شدم ولیک وصل نگارم  ناشد

این مدعی عاشقی وان دگری          در گوشه عزلتی چشم به جمالش واشد

هر چند  مراد ما از دم ودام                    کی رفته دمی بکام ما دنیا شد؟!

گفتم  زشعر تو ره نبرد کس به وصال    لابد چنین میزنی لاف که خدا تنها شد

برگیر  از این پیاله یکدم صنمی           کان بود  گلی ودیعه کین جا وا شد



:: موضوعات مرتبط: اجتماعی-انتقادی -پیشنهادی , علمی-فرهنگی -هنری-ورزشی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 587
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 ارديبهشت 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی

با گذشت هشت روز از حادثه اسید پاشی در انتهای خیابان سلمان فارسی گناباد شایعات زیادی مبنی بر دستگیر چند مرد و زن به علت دست داشتن در این ماجرا نقل قول شده است با این وجود گناپا از لحظات اول این حادثه با مسئولان مربوطه تماس برقرار کرده است تا از انتشار شایعات بی اساس جلوگیری کند.

 

ابتدا شنیده می شد سوختگی شدید قربانی منجر به مرگ وی خواهد شد ، عده ای می گفتند قبل از رسیدن اورژانس به محل حادثه چشم قربانی از حدقه در آمده است ! و اخیرا در گوشه و کنار شهر افرادی قسم می خورند که قربانی اسیدپاشی گناباد مرده است.

باز هم گناپا برای جلوگیری از شایعات در خصوص آخرین وضعیت مصدوم حادثه با یکی از نزدیکان درجه یک قربانی تماس میگیرد که وی در این خصوص میگویید: در ابتدای این حادثه توسط پلیس یک نفر دستگیر شد که پس از بررسی پیام های رد و بدل شده همسر قربانی مشخص شد که فرد دستگیر شده نقشی در حادثه ندارد.

وی که نخواست نامش فاش شود ادامه داد: در کمتر از 10 ساعت فردی دیگری به جرم همکاری در اسیدپاشی به همراه همسر قربانی دستگیر شد.

این فرد مطلع گفت:یک طرف صورت قربانی هیچ صدمه ندیده است و طرف دیگر صورت وی دچار سوختی و کبودی شده است و یک چشم مصدوم دچار کاهش بینایی شده است که در این رابطه پزشکان در خصوص بهبودی وی ابراز امیدواری کرده اند.

وی افزود : بنده با قربانی صحبت کرده ام که وی در خصوص ماجرا گفت خواب بودم که در روی صورتم ، بدن و دهانم احساس سوختگی کردم از خواب پریدم و با دست به شخص اسید پاش ضربه زدم، هیچ چیز یادم نیست که چه کسی این کار را با من کرده است . 

لازم به یادآوری است حال مصدوم این حادثه علیرغم شایعات زیادی که بود رو به بهبود است و تا کمتر از یک ماه دیگر از بیمارستان مرخص خواهد شد ضمن آنکه ماده مورد استفاده در این حادثه اسید خالص نبوده و این مسئله از دلایل اصلی کاهش صدمات قربانی ذکر شده است.



:: موضوعات مرتبط: اجتماعی-انتقادی -پیشنهادی , علمی-فرهنگی -هنری-ورزشی , اقتصادی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 796
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 ارديبهشت 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی

بچه که بودم از خدا میخواستم که به من یک دوچرخه بدهد

بزرگ که شدم نا امید شدم گفتم؟!

یک دوچرخه بدزدم و بعد

از خدا بخواهم که مرا ببخشد.



:: موضوعات مرتبط: اجتماعی-انتقادی -پیشنهادی , علمی-فرهنگی -هنری-ورزشی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 596
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 ارديبهشت 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی

نمیدانم هیچگاه  در چنگال عدالت گرفتار شده اید؟!انهم از نوع  پلیس راهیش خدا کند که جوابتان منفی باشد.اما از بد حادثه من به تعدد گیر جریمه کنندگان محترم افتاده ام.اخرین بارش همین چند روز قبل بود.حقیقتا اگر ادم قوانین را رعایت نکند وبه زعم انان متخلف باشد زیاد ناراحت نمی شوی ودر واقع شاید حق اجباری هم باشد. اما  اینبار در محور پلیس راه شادمهربه فیض اباد برای سرعت نداشته جریمه 600000 ریالی نصیبم شد.وهر چند یک ماشین پراید مشکی جلو من بود ودر حال سبقت در تصویر دوربین محترم بی کیفیت ومبهم ان نوجوان پلیس شبحی از یک ماشی پژو نقره ای نشانم داد ولی سرعت من همان سرعت مجاز بود 110 ک.ولی کی میتواند به این اقایان مامور بقبولاند که اشتباه کردی؟!یک چیزی هم بدهکار میشوی وتهدید به پارکینگ وغیره وذالک،ودر اخر باید بگویم پول جریمه حلال است  برای دولت انهم با اجبار واکراه ومثل این مورد بناحق،خلاصه که خدا نصیب گرگ بیابان بلا نکند. یا سجاد



:: موضوعات مرتبط: اجتماعی-انتقادی -پیشنهادی , علمی-فرهنگی -هنری-ورزشی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 557
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 23 ارديبهشت 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی

معلمی الحق شغل حساسی است واموزگاران  انسانهای ایثارگری هستند. اغلب معلمان قانع صبور  فعال منظم وپر تلاشند.این تشبیه که معلم را به سان شمع  میدانند بد نیست اما باید گفت معلم مانند گل است   از نوع بی خارش،زیبا میکند زیبایی  می بخشد وعطر افشانی میکند ودر عین حال برای اکنده نمودن عطر علم پر پر میشود .هر گلبرگی بسویی ودر برابر گرد باد بی عدالتی ونابرابری خم به ابرو نمی اورد  .بسان باران لطیف وبسان کوه مستحکم است در برابر ذهن های پاک دانش اموزان مسولیت پذیر ،هموست که سعی میکند تا راه ورسم درست زیستن وانسان زندگی کردن را به جامعه بیاموزد.والبته او میتواند اگر بگذارند؟!

تقدیم به معلمان این سرزمین بویژه معلمان دیار گناباد

معلم معدن علم وسخاوت          معلم مظهر عشق وعدالت

یکی فریاد بر اورد که اینجا          بگیرید تابلو   صبر وسعادت

معلم امد این پرچم برافراشت         که ای انسان مرو راه شقاوت؟!       یا علیم



:: موضوعات مرتبط: اجتماعی-انتقادی -پیشنهادی , علمی-فرهنگی -هنری-ورزشی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 649
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 ارديبهشت 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی

13 رجب زاد روز ولادت علی (ع) روز پدر وروز مرد نامگذاری شده است. این روز بر همه مردان ایران زمین مبارک.نمی خواهم وارد جزئیات مردی شوم  اما مردی مرامی دارد که متاسفانه اغلب به فراموشی  وخاموشی  سپاریدندش؟!این بدان معنا نیست که مرد نیست و لی نادرند ومانند زر ودر و کیمیا کمیاب وگاهی نایاب،شاید شرایط جامعه اینگونه اقتضا کرده است  که برخی از نسل جدید میگویند تشخیص منافع وحرکت بدون وقفه بسمت ان مهمترین هدف است وهرکس به ان سمت نرود به خودش خیانت وخانواده اش خیانت کرده است؟!بهر حال مردانگی مرامی داشته ودارد .جوانمردی هم هاکذا   انچه اوضاع را دگرگون میکند عدم مشاهده مرام مردی توسط نسل جدید واموزش دیدن در شرایط بی هویتی وتظاهر است ولذاست که باید سعی کنیم مردانه زندگی کنیم اگر بگذارند .

یا علی



:: موضوعات مرتبط: اجتماعی-انتقادی -پیشنهادی , علمی-فرهنگی -هنری-ورزشی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 535
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 ارديبهشت 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی

 


یکی از برترین نعمی که خداوند متعال در اختیار انسان نهاده است نعمت «سلامتی و صحت جسم و جان» است؛ چنانچه مولای متقیان علی(علیه السلام) نیز در این باره چنین فرموده اند: «اَلصِّحَّةُ اَفضَلُ النِّعَمِ؛ سلامتى بهترین نعمت است.»[1]


سلامتی

شاید بسیاری از بیماری ها و ناراحتی های روحی و جسمی ما به علت مراعات نکردن دستورات اسلامی باشد خواه واجب و حرام یا مستحب و مکروه؛ که اگر به تعالیم ائمه معصومین علیهم السلام توجه می شد ما گرفتار چنان بیماری هایی نمی شدیم و نیز فرزندان ناسالم به دنیا نمی آمدند؛ زیرا اسلام برای هر کاری آداب مخصوص دارد که انجام صحیح آنها جلوی بسیاری از بیماری ها را گرفته و از پیدا شدن آنها پیشگیری می نماید. بنابراین باید یاد آور شد که تمامی ‌سفارشهای اسلام برای قدردانی از نعمت سلامتی، و به تأخیر انداختن بیماری است.

سیستم منظم و دقیق موجود در بدن انسان، به گونه ای طراحی شده است که در صورت رعایت تمامی اصول و ضوابط بهداشت فردی و اجتماعی, درصد ابتلای انسان به بیماری و امراض گوناگون را تا حد امکان منتفی می نماید؛ لکن گاه شخص خواه ناخواه در معرض بیماری قرار می‌گیرد.

قدر دانی از نعمت سلامتی و تندرستی در بیانات حضرات معصومین (علیهم السلام) به روشنی قابل استنباط است که در ذیل به مواردی از احادیث معصومین(علیهم السلام)  در این باره اشاره خواهد شد.

رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «قدر پنج چیز را قبل از پنج چیز بدان؛ جوانى‏ات را پیش از پیرى؛ سلامتى‏ات را پیش از بیمارى؛ ثروتت را پیش از فقر؛ فرصت هایت را پیش از گرفتاری و زندگى‏ات را پیش از مرگ. [2]

مولای متقیان علی (علیه السلام) در تفسیر آیه ی « وَ لا تَنْسَ نَصیبَكَ مِنَ الدُّنْیا »[3] فرمودند: «سهم خود را از دنیا فراموش مكن: [یعنى] سلامتى، توانایى، فرصت، جوانى و شادابى‏ات را فراموش مكن، تا با آنها، آخرت را به دست آورى.» [4]

امام صادق(علیه‌السلام) فرمودند: «پنج چیز است كه هر كس یكى از آنها را نداشته باشد، همواره در زندگى‏اش كمبود دارد و كم خرد و دل نگران است: اول، تندرستى، دوم امنیت، سوم روزى فراوان، چهارم همراهِ همرأى. راوى پرسید: همراهِ همرأى كیست؟ امام فرمودند: همسر و فرزند و همنشین خوب و پنجم كه در برگیرنده همه اینهاست، رفاه و آسایش است. [5]

تمامی نعمت هایی که خداوند به انسان ارزانی داشته است, به منظور بکار گیری آنان در جهت رستگاری و رسیدن به سعادت اخروی است, و نعمت سلامتی نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد, چنانچه از مولای متقیان علی (علیه السلام) نیز در این باره چنین روایت شده است: «زکات علم, نشر آن؛ زکات جمال, عفاف؛ زکات بدن, جهاد و روزه و ... و زکات سلامتی و تندرستی, سعی و تلاش در راه طاعت و بندگی خداوند است»

 

امام صادق(علیه‌السلام) فرمودند: «سلامتی نعمتی است پنهان, تا زمانی که هست فرد آن را فراموش می کند و هرگاه آن را از دست می دهد, به دنبال آن است و سلامتی نعمتی است که انسان از شکر آن عاجز است. [6]

برخی از انسانها با وجود علم به مضرات برخی از مواد برای شخص آنان, عامدانه خود را گرفتار بلا و بیماری می‌گردانند؛ چنانچه امام رضا علیه‌السلام فرمودند: دوگروه همیشه مریضند، سالمى كه پرهیز می‌كند و مریضى كه پرهیز نمی‌كند.[7]

آنچه از بیانات حضرات معصومین(علیهم السلام)  در این خصوص برمی آید آن است که نعمت سلامتی برای انسان, زمانی جایگاه والا و واقعی خود را کسب می کند که از دست فرد رفته و بیماری و امراض گوناگون جای آن را در روح و جسم انسان گرفته باشد.

لازم به ذکر است که تمامی نعمت هایی که خداوند به انسان ارزانی داشته است, به منظور بکار گیری آنان در جهت رستگاری و رسیدن به سعادت اخروی است, و نعمت سلامتی  نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد, چنانچه از مولای متقیان علی(علیه السلام) نیز در این باره چنین روایت شده است: «زکات علم, نشر آن؛ زکات جمال, عفاف؛ زکات بدن, جهاد و روزه و ... و زکات سلامتی و تندرستی, سعی و تلاش در راه طاعت و بندگی خداوند است».[8]

پنج چیز است كه هر كس یكى از آنها را نداشته باشد، همواره در زندگى‏اش كمبود دارد و كم خرد و دل نگران است: اول، تندرستى، دوم امنیت، سوم روزى فراوان، چهارم همراهِ همرأى. راوى پرسید: همراهِ همرأى كیست؟ امام فرمودند: همسر و فرزند و همنشین خوب و پنجم كه در برگیرنده همه اینهاست، رفاه و آسایش است

 

در این باره نیز شعیب بن عقرقونی نقل کرده است که به امام صادق(علیه السلام) آنچه از ابوذر رحمت الله, روایت شده بود عرض کردم: که ابوذر فرمود: «مردم از سه چیز را متنفر هستند و نسبت به آنان کینه دارند, در حالی من آنان را بسیار دوست دارم؛ مرگ, فقر و بلا. امام فرمود: اینگونه که روایت کردی نیست, بلکه اینگونه است: «مرگ در طاعت الهی برای من دوست داشتنی تر است از زندگی همراه با معصیت خداوند؛ و فقیر بودن همراه با طاعت الهی برای من دوست داشتنی تر است از بی نیازی همراه با معصیت خداوند و تحمل بلا و بیماری در مسیر طاعت الهی برای من دوست داشتنی تر است از تندرستی همراه با معصیت خداوند است. [9]

بنابر آنچه بیان گردید, مسلم و بدیهی است که گام بر داشتن در مسیر طاعت و بندگی خداوند متعال و کسب رضای الهی در تمامی امور, به نوعی قدردانی از نعمتهای بی حد و حصری است که خداوند سبحان در اختیار انسان قرار داده است. 



:: بازدید از این مطلب : 585
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 ارديبهشت 1395 | نظرات ()